steven-kamenar-MMJx78V7xS8-unsplash (1).

Artikelen

 
jon-flobrant-_r19nfvS3wY-unsplash.jpg

Erik Scherder over de invloed van wandelen op het brein

Wandelen is goed voor je. Dat is de boodschap van hoogleraar klinische neuropsychologie Erik Scherder van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Een goede wandeling vermindert somberheid, stimuleert creativiteit én zorgt voor focus. “Elke dag een ommetje van minstens een half uur maakt al een groot verschil.” Lees hier verder.

lucas-van-oort-gBLAc1ZUG7U-unsplash.jpg

Effect van natuur op gezondheid

Een natuurlijke omgeving kan op verschillende manieren bijdragen aan de gezondheid van de mens, van kinderen tot ouderen. Wageningen University & Research onderzoekt het optimaal inrichten en beheren van de groene ruimte, de invloed van de inrichting van het landschap en de stedelijke omgeving op de sociale veiligheid en mogelijkheden om de bestaande groene ruimte beter te benutten om het gedrag van mensen positief te beïnvloeden. Lees hier verder.

'Een ommetje in de natuur doet wonderen'

Contact met de natuur onder meer kan bijdragen aan het voorkomen of verminderen van stress, beter slapen, geluksgevoel en een vermindering van agressie en ADHD-symptomen. Hiernaast blijkt dat mensen met meer groen in hun woonomgeving minder vaak bij de huisarts komen met klachten als depressies, angststoornissen en diabetes, zegt Dr. Jolanda Maas is senior onderzoeker bij de sectie klinische psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij doet onderzoek naar het verband tussen natuur en gezondheid. Ook het sterftecijfer in groene leefomgeving ligt lager en mensen voelen zich mentaal gezonder. Lees hier verder.

Benadruk plezier van bewegen, houd jeugd gezond

Blijf in coronatijd zoeken naar mogelijkheden om te bewegen. Sport en bewegen, vooral in groepsverband, heeft op zowel korte als lange termijn een positief effect op de fysieke en mentale gezondheid. Dat blijkt uit een analyse die het Nederlands Jeugdinstituut heeft uitgevoerd, met hulp van het Kenniscentrum Sport en Bewegen en het Mulier Instituut.
Uit de onderzoeken blijkt dat je beter kunt omgaan met stress als je beweegt. Ook bevorderen sport en bewegen, zeker in groepsverband, sociaal gedrag en burgerschapsvaardigheden. Lees hier verder.